slide show

Elastisk sadelgjord

Jag tycker att det är ett måste att använda elastisk sadelgjord på alla hästar. Att inte använda en gör att man utsätter hästen för svårigheter att andas, tänk er själva när sadelgjorden sitter så hårt så att det inte ska åka runt och du inte kan andas ordentligt? Ett annat problem är även att gjorden måste spännas extra hårt för att inte åka runt.

En elastisk gjord å andra sidan, kan spännas lagom hårt så att den sitter nära hästens buk så att sadeln inte glider runt men att hästen utan problem kan andas. Den sitter helt enkelt lagom fast hela tiden. När jag köpte dressyrsadel behövde jag en ny sadelgjord men jag, som inte hittade en elastisk gjord i min prisklass i någon butik, valde att köpa en bra begagnad gjord istället. Det är verkligen ett tips från mig, då sparar du pengar men kan propritera hästen.


Jag avskyr när folk rider med icke elastiska. Det finns helt enkelt ingen ursäkt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0